Домашня ферма «Дичина», розташована в містечку Христинівка Черкаської області, — класичний сімейний бізнес. Розведенням перепелів, фазанів, цесарок, продажем їх яєць і м'яса займаються батько, мати і син. Ідейний натхненник та операційний директор ферми — син, 26-річний Михайло Шматок. Перші кроки до фермерства він зробив, ще навчаючись у дев'ятому класі: прочитав статтю про вирощуванні перепелів в газеті. Через роки, в 2011-му, ідею підтримали батьки. Батько після кризи 2009-го залишився без роботи, мати — вихователька в дитячому саду — вийшла на пенсію.
Чому перепела? «Курку розводять всі кому не лінь. Крім того, курятину виробляють у промислових масштабах, а ось м'ясо перепелів — рідкісне і дуже корисне», — пояснює Михайло. Споживачі добре знають перепелині яйця: їх продають практично у всіх супермаркетах. Перепелине м'ясо — продукт менш розтиражований. На ньому і роблять акцент власники «Дичини».Ферму організували на власних 18 сотках. Були порожні приміщення — в них і встановили клітини і необхідне обладнання. Починали зі 100 перепелів. Інвестували близько 50 000 гривень, вкладені гроші відбили за рік. Витратилися на закупівлю пташенят, комбікорм, обладнання та вентиляційну систему. Клітини Михайло з батьком зробили самі.
«У нас маленька ферма — всього 3000 голів, плюс в інкубаторах лежить 6000 яєць, — розповідає Шматок. — Великий вважається ферма хоча б на 10 000 голів, де все автоматизовано».
Левову частку прибутку сім'я реінвестує. Спочатку птицю ощипывали вручну, зараз налагодили машинну обробку. Цей бізнес, за словами Михайла, набагато складніше, ніж здається. Є маса нюансів. Наприклад, клітини та обладнання підбираються під вік птиці. Перепелята з першого по 21-й день життя повинні міститися при температурі 37 °С, потім температура поступово знижується до 20 °С. В залежності від віку птиці їй дають комбікормів з різним вмістом протеїну. Щоб перепел був здоровим, а м'ясо — якісним, раз в квартал фермери оновлюють материнське поголів'я.
Бізнес Михайло поєднує з роботою за наймом — він менеджер контролінгу в управлінні компанії. Знаючи, як влаштовані роздрібні мережі, він вирішив, що зі своєю продукцією в них не піде. Набагато цікавіше обзавестися постійними клієнтами і працювати з ними безпосередньо. «У нас ціна на м'ясо і яйця в середньому на 15% нижче, ніж в магазині, — каже молодий підприємець.
"Мінімальна націнка, максимальна свіжість і якість продукту. В результаті — задоволений покупець".
Першими клієнтами «Дичини» були знайомі родини Шмат, а також ресторани, куди Михайло приїздив і розказував про продукцію своєї ферми. Сьогодні вона забезпечена постійними замовленнями. Двічі на тиждень Шмат привозить до Києва свіже перепелине м'ясо і яйця — доставляє клієнтам додому. Система реалізації — виключно під замовлення, ніякої заморозки. «Зіпсоване м'ясо — зіпсована репутація», — підкреслює Михайло. Ферма розташована в 200 км від Києва — це дозволяє менш ніж за три години доставити покупцю свіжий товар у сумках-холодильниках.
Бизнес семьи держится не только на перепелах. «Дичь» продает мясо фазанов и цесарок. Есть интернет-магазин, через который принимаются заказы на мясо, яйца и птенцов, а также реализуются сопутствующие товары для птицеводов. Это и системы поения, и клетки. Стоят последние 4500 гривен за штуку и, по словам Михаила, пользуются хорошим спросом, причем отец и сын по-прежнему мастерят их самостоятельно. Оборот предприятия в 2013-м составил примерно $50 000. Ферма реализует 2,5 т мяса и 350 000 штук яиц в год.
«Якби не політична і економічна криза, ми запустили ще одну ферму недалеко від Христинівки, — ділиться Шматок. — Поки страшнувато: незрозуміло, чого чекати завтра».
Джерело: Форбс Україна